[TINTA MUTIARA | AGAR REZEKI TIDAK LAGI MISTERI]

 

 


 بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الانبياء والمرسلين وعلى آله واصحابه ومن تبعه بإحسان إلى يوم الدين ، أما بعد

 

Firman Allah SWT :

 

وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ

 

 

"Tidak ada satu makhluk melata pun yang bergerak di atas bumi ini yang tidak dijamin ALLAH rezekinya."

 

(Surah Hud : 6).

 

Banyak teka-teki yang tanpa sedar bermain dan timbul di fikiran kita tentang rezeki setiap dari kita antaranya; kenapa kita tidak sekaya dia sedangkan kita lagi rajin beribadah? Kenapa dia lagi pandai dari kita? Kenapa dia ala tul dalam imtihan? Kenapa dia sekian-sekian...

 

Sebagai hamba Allah yang beriman, tidak wajar bagi kita berfikiran sebegitu kerana setiap dari kita ada rezeki dan bahagian masing-masing. Rata-rata kita ada yang salah faham bahawa rezeki ini hanyalah kepada bilamana dikurniakan harta yang banyak. Hakikatnya, rezeki merangkumi rezeki dikurniakan kejayaan, anak, pangkat, jodoh, pengalaman yang lebih, sahabat yang soleh dan lain-lain. Jadi tidak perlu iri dengan rezeki yang dimiliki orang lain.  Allah lebih mengetahui apa yang kita perlukan di dunia ini sehingga rezeki yang sudah ditetapkan merupakan yang terbaik untuk hambaNya. Allah lebih tahu batas kemampuan kita, jika diberi kekayaan melimpah, boleh jadi kita akan banyak berbuat maksiat dan lupa kepadaNya. Jadi kita selaku hamba perlu menerimanya dan jangan terlalu banyak mempersoalkan.

 

Sepertimana firman Allah SWT :

 

لَا یُكَلِّفُ ٱللَّهُ نَفۡسًا إِلَّا وُسۡعَهَاۚ لَهَا مَا كَسَبَتۡ وَعَلَیۡهَا مَا ٱكۡتَسَبَتۡۗ

 

Maksudnya : Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Dia mendapat (pahala) dari (kebajikan) yang dikerjakannya dan dia mendapat (seksa) dari (kejahatan) yang diperbuatnya.

 

(Surah Al-Baqarah : 286)

 

Kembali kepada skop kita selaku penuntut ilmu. Perjalanan menuntut ilmu bukanlah suatu hal yang mudah. Banyak rintangan yang akan dihadapi seperti sifat malas. Walaupun rezeki kita sudah diatur, bukanlah bererti kita boleh bermalas-malasan. Kamu mengharapkan kejayaan namun laluan yang kamu lalui langsung tidak menunjuk kearah tersebut. Ada pepatah arab mengatakan : ‘Sampan tidak akan bergerak di atas daratan’. Kita tidak pernah tahu takdir apa yang akan terjadi untuk kita. Oleh sebab itu, perlu adanya usaha yang kuat dan jitu untuk menjemput rezeki Allah SWT. Sebagai hamba, janganlah kita merasa putus asa ketika mengalami kesulitan atau kesusahan kerana Allah SWT selalu memberikan jalan bagi hambaNya yang berusaha dan pasrah kepadaNya.

 

Tentang masalah ini, jangankan kita, sahabat Rasulullah pun menanyakan hal yang sama, buat apa berusaha dan bersusah payah jika sudah ditakdirkan buruk?

 

Wahai Rasulullah! Kalau begitu apakah tidak sebaiknya kita berserah diri kepada takdir kita dan meninggalkan amal-usaha? Rasulullah s.a.w. bersabda: Barangsiapa yang telah ditentukan sebagai orang yang berbahagia, maka dia akan mengarah kepada perbuatan orang-orang yang berbahagia. Dan barangsiapa yang telah ditentukan sebagai orang yang sengsara, maka dia akan mengarah kepada perbuatan orang-orang yang sengsara. Kemudian beliau melanjutkan sabdanya: Beramallah! Kerana setiap orang akan dipermudah! Adapun orang-orang yang ditentukan sebagai orang berbahagia, maka mereka akan dimudahkan untuk melakukan amalan orang-orang bahagia. Adapun orang-orang yang ditentukan sebagai orang sengsara, maka mereka juga akan dimudahkan untuk melakukan amalan orang-orang sengsara. Kemudian beliau membacakan ayat berikut ini: “Adapun orang yang memberikan hartanya di jalan Allah dan bertakwa, dan membenarkan adanya pahala yang terbaik (syurga), maka Kami kelak akan menyiapkan baginya jalan yang mudah. Dan adapun orang-orang yang bakhil dan merasa dirinya cukup, serta mendustakan pahala yang terbaik, maka kelak Kami akan menyiapkan baginya jalan yang sukar.”

 

(Hadis Sahih Muslim : 4786)

 

Natijah setelah berusaha pastinya Allah akan berikan kejayaan kepada kita. Namun, apabila Allah telah berikan kejayaan atau rezeki yang melimpah ruah, janganlah pula kita kufur atau lupa diri. Hendaklah kita memanifestasikan kejayaan itu dengan rasa syukur.

 

Rukun syukur terbahagi kepada tiga :

- Mengakui dalam hati semua nikmat itu daripada Allah SWT.

- Menyebut-nyebut semua nikmat secara memuji Allah.

- Menggunakan nikmat ke jalan yang diredhai Allah .

 

 

Akhir kalam ,

 

ENGKAU MENGHARAPKAN KEJAYAAN YANG TINGGI DENGAN HARGA YANG MURAH (SAMBIL LEWA), SEDANGKAN ORANG YANG INGIN MEMPEROLEH MADU MESTI BERTARUNG DENGAN SENGATAN LEBAH .

 

Bittaufiq wan najah .

Wallahua’lam .

 

Ain Zubaidah binti Harun

Kuliah Usuluddin Jabatan Tafsir

Penasihat Hewi BKPPPM sesi 2023/2024

Comments

Ibnu Amir said…
Terbaik, moga kita semua terus dikurniakan kekuatan untuk istiqamah dalam kebaikan. Moga allah mengurniakan taufik dan hidayahNya pada kita.

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN MEMPELAJARI DAN MENGHAYATI SIRAH PERJUANGAN RASULILLAH SAW

Kebaikan Dan Keburukan Teknologi Moden

Minda Pimpinan | TAWAKAL VS TAWAKUL