[TINTA MUTIARA | DUNIA TEMPAT BERPENAT]
Segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Di era kontemporari ini, umat Islam kian hanyut dengan fitnah dan
keseronokan dunia hingga terlupa akan hakikat kejadian manusia itu sendiri.
Sedangkan maksud dan tujuan kehidupan manusia itu telahpun termaktub dengan
sangat lengkap dalam kitab agung yang diwariskan kepada kita sejak 1400 tahun
yang lalu.
Allah SWT berfirman dalam surah
Al-Mukminun ayat 15:
أَفَحَسِبْتُمْ
أَنَّمَا خَلَقْنَٰكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ
Mafhumnya: “Maka apakah kamu
menyangka bahwa sesungguhnya Kami menciptakan kamu dengan main-main (saja), dan
bahwa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?”
Dan Allah SWT tegaskan lagi dalam surah
al-Anbiya ayat 16:
وَمَا خَلَقْنَا ٱلسَّمَآءَ
وَٱلْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَٰعِبِينَ
Mafhumnya: “Dan tidaklah Kami ciptakan
langit dan bumi dan segala yang ada di antara keduanya dengan bermain-main.”
Jelas menzahirkan bahawa kehidupan kita di
alam fana ini ada tujuan dan misinya yang perlu kita laksanakan sebelum kembali
menghadap Sang Maha Kuasa .Oleh itu, perlulah kita sebagai hamba Allah SWT yang
bertakwa kepada-Nya, cakna dengan tujuan utama diciptakan manusia di muka bumi
ini agar tidak menyesal di hari kelak.
Sehubungan itu, wajiblah untuk kita tahu
bahawa tujuan utama Allah SWT menciptakan manusia adalah untuk beribadah dan
bertakwa pada-Nya. Hal ini bertepatan dengan firman Allah SWT dalam Surah
Al-Dzariyat: 56 yang berbunyi:
وَمَا خَلَقْتُ ٱلْجِنَّ
وَٱلْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
Mafhumnya: “Dan aku tidak
menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.”
Demikian itu, dapat kita lihat bahawa
mengabdikan diri pada Allah SWT dalam kehidupan ini merupakan satu keutamaan
yang senantiasa perlu kita terapkan dalam hati. Juga daripada ayat ini, dapat kita fahami bahawa betapa rugi, sia-sia dan
malanglah buat mereka yang lalai dan tidak mengabdikan diri kepada Allah SWT
kerana tiadalah manfaat walaupun sedikit buat mereka yang tidak beribadah
kepada Allah SWT.
Hal ini kerana menurut Tafsir Ibnu Qoyyim
Al Jauziyah, bahawa tujuan Allah menciptakan kita manusia serta jin dan makhluk
lainnya di bumi ini adalah untuk beribadah kepada-Nya. Maka tiada guna dan
faedahlah buat manusia yang tidak beribadah kepada-Nya kecuali untuk diseksa di
akhirat kelak. Juga ini mendidik manusia untuk senantiasa meningkatkan keimanan
dan ketakwaan kepada Allah SWT.
Manusia mampu beribadah kepada Allah dengan
berbagai hal. Namun tanpa satu ibadah ini, maka sia-sia lah segala amal
kebaikan yang dilakukan. Ibadah agung tak ternilai sehinggakan diperintah
sendiri oleh Allah SWT kepada Nabi SAW tanpa perantaraan Jibril AS di Sidratul
Muntaha pada peristiwa Israk dan Mikraj yang berlaku dalam Bulan Rejab yang
sangat mulia.
Solat fardhu 5 waktu sehari semalam yang
merupakan rukun Islam yang ke-2 juga sebagai tiang ugama yang akan runtuh buat
siapa yang meninggalkannya itu sering diabai dan ditinggalkan oleh umat Islam
sendiri. Sedangkan meninggalkan solat secara sengaja itu adalah hampir dengan
kufur seperti mana yang diperkatakan dalam hadis Riwayat Muslim.
Selain daripada solat, terdapat banyak lagi
ibadah lain yang dituntut oleh agama Islam. Namun manusia zaman kini
mementingkan hal duniawi melebihi perintah Allah. Dengan seribu alasan sehingga
sanggup meremeh dan mengetepikan perintah Allah.
Terjadinya hal yang sedemikian berpunca
daripda cintanya manusia kepada dunia, Imam Al-Ghazali pernah berkata dengan
tegas dalam kitab Minhajul Abidin, "Dunia ini semua perkara yang tidak
ada manfaat untuk akhirat". Oleh itu orang yang beriman kepada Allah
SWT memegang prinsip bersusah di dunia dahulu, bersenang-senang di akhirat
kemudian. Sebaliknya, orang yang tidak beriman, akan memilih untuk bersenang
dahulu di dunia tetapi menderita selama-lamanya di akhirat.
Namun demikian, mengutamakan akhirat bukan
bererti mengetepikan dunia kerana Dr Yusuf Al-Qardawi Rahimahullah pernah
berkata "Mencintai syurga bukan bererti meminggirkan dunia". Dunia
ini juga penting kerana bekalan untuk menuju ke akhirat itu dipersiapkan di
dunia. Dalam perbahasan kitab Ihya’ Ulumuddin karangan daripada Imam Al-Ghazali
mengatakan,“Tidaklah mungkin untuk menghasilkan bibit (tanaman) ini kecuali
di dunia, tidak ditanam, kecuali pada kalbu dan tidak dituai kecuali di
akhirat.” Dalam erti kata lain, dunia ini ialah tempat untuk menyemai
manakala akhirat nanti tempat untuk menuai.
Oleh hal yang demikian, untuk mendapatkan
kejayaan akhirat kita perlu bekerja keras di dunia. Ini juga bererti orang yang
mencintai akhirat sangat sibuk, aktif dan produktif di dunia. Bayangkan orang
yang sedang giat berkebun, tentu sibuk menggembur tanah, menanam, membaja,
mengairi dan menjaga tanaman daripada serangga perosak. Dapat disimpulkan di
sini,pengorbanan yang besar daripada sudut masa dan tenaga perlu dilakukan. Namun
,itulah yang bersesuai dengan hakikat kejadian manusia itu sendiri iaitu
mengabdikan diri pada Yang Esa.
'Dunia tempat berpenat, akhirat
tempat berehat.'
Itulah prinsip hidup orang yang menganggap
dunia sebagai ladang tanam-tanaman. Mereka akan bersungguh-sungguh menjaga
pohonnya. Hanya pohon yang baik akan menghasilkan buah yang baik. Maksudnya,
jika inginkan kecemerlangan di akhirat, kecemerlangan di dunia mesti dicapai
terlebih dahulu. Kecemerlangan dunia adalah bayangan kecemerlangan akhirat!
Setiap inci tanah di dunia adalah tempat yang paling subur untuk menanam benih
syurga.
Tuntasnya, perlulah kita sebagai muslim
yang beriman pada Allah SWT untuk tidak tertipu dengan fatamorgana dunia dan
sentiasa mengingati bahawa hakikat penciptaan manusia di dunia ini adalah untuk
beribadah dan mengumpul sebanyak mungkin pahala untuk di bentangkan kepada
Rabbul Izzati di hari perhitungan kelak. Akhir kalam, semoga Allah SWT
melindungi kita semua daripada fitnah dunia dan akhirat, serta diberikan
pengakhirat yang indah dan baik di alam sana.
Sekian,
Muhammad Adib Asyraf Bin Ahmad
Kamarut
Comments