Minda Murabbi | PEMERINTAHAN DAN KEPEMIMPINAN RASULULLAH S.A.W
PEMERINTAHAN
DAN KEPEMIMPINAN RASULULLAH S.A.W
Sebenarnya pemerintahan dan
kepemimpinan Rasulullah s.a.w. merupakan contoh pemerintahan dan kepemimpinanan
yang terbaik yang pernah disaksikan di muka dunia ini. Antara ciri-ciri yang
menonjol dalam pemerintahan dan kepimpinan Rasulullah s.a.w. dan Khulafa’
al-Rasyidin adalah keadilan, kesamarataan, kebebasan dan ketelusan.
Rasulullah s.a.w. sebagai ketua
negara
Rasulullah s.a.w. merupakan ketua
negara Islam yang pertama. Pemerintahan Rasulullah s.a.w. juga tertakluk kepada
prinsip-prinsip asas yang telah diperintahkan oleh Allah s.w.t. dalam al-Qur’an
iaitu mendaulatkan hukum Allah, menegakkan keadilan, kebebasan dan ketelusan,
menyeru kebaikan dan mencegah kemungkaran, membina perpaduan dan menjamin
keamanan dan keharmonian.
Dalam pemerintahannya, Rasulullah
s.a.w. berusaha untuk mendaulatkan semua hukum-hakam yang diperintahkan oleh
Allah s.w.t. dalam semua aspek. Ini termasuk hukum yang berkaitan dengan aspek
politik, pentadbiran, undang-undang, ekonomi, sosial, pendidikan, kekeluargaan
dan lain-lain. Dalam aspek politik dan pentadbiran umpamanya, Rasulullah s.a.w.
melaksanakan sistem pentadbiran secara syura iaitu secara
perundingan dan mesyuarat seperti yang diperintahkan oleh Allah s.w.t. Walaupun
Baginda seorang rasul dan makhluk yang paling mulia, namun Baginda tetap
meminta pandangan sahabat-sahabat Baginda dalam menjalankan pentadbiran,
khususnya dalam perkara yang tiada wahyu diturunkan. Ini menjadikan sistem
pentadbiran Rasulullah s.a.w. begitu telus dan terbuka.
Amalan syura ini
bukan sahaja dipraktikkan dalam konteks pemerintahan biasa, malah dalam
peperangan Rasulullah s.a.w. juga. Contoh yang ketara dalam hal ini ialah
ketika menentukan kedudukan tentera Islam dalam menghadapi serangan musuh dalam
peperangan Badar, Uhud dan Khandak. Dalam merancang strategi peperangan ini,
Baginda berbincang dengan para Sahabat dan menerima pandangan Sahabat tentang
kedudukan yang paling baik bagi tentera Islam.
Dalam aspek undang-undang,
Rasulullah s.a.w. juga melaksanakan sepenuhnya sistem perundangan seperti yang
dikehendaki oleh al-Qur’an baik dalam aspek jenayah mahupun dalam aspek mal (sivil). Perundangan Islam yang terbahagi
kepada tiga bahagian iaitu hudud, qisas dan ta’zir berteraskan keadilan dan
kesaksamaan tanpa mengira perbezaan darjat, status sosial, ekonomi, bangsa dan
sebagainya. Orang yang bersalah tetap bersalah dan dikenakan hukuman yang
setimpal sekalipun dia golongan bangsawan dan begitu juga sebaliknya.
Sebagai contoh, pernah berlaku
satu peristiwa apabila seorang wanita bangsawan Arab ditangkap kerana mencuri.
Setelah dibicarakan dan sabit kesalahannya, maka hukuman telah dijatuhkan ke
atas wanita tersebut. Namun memandangkan status kedudukannya yang tinggi,
beberapa orang Sahabat meminta supaya wanita ini dikecualikan daripada hukuman
tersebut. Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
Sesungguhnya telah binasalah umat sebelum kamu kerana apabila golongan
bangsawan melakukan kesalahan dia dibebaskan dan apabila golongan bawahan
melakukan kesalahan maka dia dikenakan hukuman. Demi Allah kalau Fatimah
sekalipun yang mencuri, tangannya akan dipotong.
(HR. Bukhari dan Muslim)
|
Peristiwa ini menggambarkan
bahawa aspek keadilan Islam yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w. merupakan
keadilan sejagat dan sejati. Selain itu, proses perbicaraan dan hukuman juga
dijalankan secara terbuka dan telus. Pihak plaintif diberikan hak untuk
mengemukakan tuduhan dan pihak yang tertuduh diberikan hak untuk membela
dirinya dan hukuman dijatuhkan berdasarkan bukti-bukti yang jelas daripada
kedua-dua pihak.
Dalam bidang ekonomi,
Rasulullah s.a.w. mematuhi sistem ekonomi yang diasaskan daripada al-Qur’an
yang menekankan keadilan. Untuk menjamin keadilan dan memastikan agar kekayaan
tidak dibolot oleh segolongan kecil ahli masyarakat sahaja, maka pelbagai
institusi ekonomi diwujudkan oleh Islam. Antara institusi itu ialah institusi
zakat, sedekah, baitul mal, waqf, pusaka, kharaj dan lain-lain. Melalui institusi-institusi
ini, hak orang kaya dijamin keselamatannya, manakala orang miskin pula
dibela dan dibantu dengan sewajarnya. Sistem ekonomi Rasulullah s.a.w.
menghapuskan amalan riba yang sebelum ini diguna pakai oleh orang Yahudi
Madinah ke atas orang Arab.
Jelas kini bahawa peranan
Nabi Muhammad s.a.w. dalam pemerintahan dan pentadbiran negara meliputi
pelbagai aspek. Nabi Muhammad s.a.w. telah melaksanakan amanah pemerintah dan
pentadbir negara dengan penuh keadilan, kesamarataan, kebebasan dan ketelusan
sehingga namanya tercatat sebagai manusia yang paling berjaya dalam pengurusan
hal ehwal dunia dan akhirat.
George Bernard Shaw
seorang penulis skrip drama berbangsa Irish yang mendapat hadiah Nobel
Kesusteraan tahun 1925 dalam bukunya, The Genuine Islammenyatakan
bahawa beliau amat menyanjungi ajaran yang dibawa oleh Muhammad kerana
kehebatan dan potensi yang ada padanya. Beliau menegaskan:
“Ia adalah satu-satunya agama pada pandangan saya mempunyai kemampuan
supaya disesuaikan dengan perubahan-perubahan yang sering berlaku dalam
hidup, justeru menjadikannya menonjol pada setiap zaman. Saya telah mengkaji
mengenainya iaitu lelaki yang hebat itu (Nabi Muhammad) dan pada pandangan
saya beliau bukan anti Nabi Isa sebaliknya, beliau patut digelar sebagai
Penyelamat bagi Manusia.””
|
Comments