Mesir Akan Buka Semula Sempadan Rafah Eid ul-Fitri Ini

Pemerintah Mesir berjanji untuk membuka semula lintasan Rafah untuk cuti Eid ul-Fitr yang akan dilakukan pada hujung minggu ini, sebuah pejabat Gaza berkata pada hari Isnin (13/8).

Mahir Abu Sabha, Pengarah Penyeberangan Kerajaan Hamas, memberitahu agensi Berita Ma'an bahawa lintasan Rafah akan dibuka dalam dua arah sebelum percutian Eid ul-Fitr yang menandakan berakhirnya Ramadan.

Mesir bahkan akan membuka sempadan pada Selasa ini (14/8), Abu Sabha menambah.

Sekitar 3700 warga Gaza kembali ke Semenanjung Gaza pada hari Jumaat minggu lalu setelah terkandas di Mesir ketika sempadan Rafah ditutup, Pejabat Gaza melaporkan.

Sementara itu, Menteri Dalam Negeri Gaza, Fathi Hammad, Isnin lalu mendesak Presiden Mesir Mursi untuk mengambil keputusan segera untuk membuka semula sempadan Rafah.

Selepas serangan pemuda bersenjata yang mengakibatkan 16 penjaga sempadan Mesir terbunuh pada Ahad lepas, Mesir mengambil langkah dengan menutup sempadannya di Semenanjung Gaza dan terowong penyeludupan yang sering digunakan warga tanah air untuk menyalur keperluan mereka dari luar juga disekat.

Sumber : We Care for Islam

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN MEMPELAJARI DAN MENGHAYATI SIRAH PERJUANGAN RASULILLAH SAW

Kebaikan Dan Keburukan Teknologi Moden

Minda Pimpinan | TAWAKAL VS TAWAKUL