Lelaki bersenjata yang tidak dikenali meletupkan paip gas Yaman

Penyerang tidak dikenali meletupkan saluran paip yang mengepam gas cecair ke terminal eksport selatan Yemen Balhaf, menyebabkan opreasi terhenti, seorang pegawai keselamatan berkata pada Selasa.

"Lelaki bersenjata tersebut meletupkan saluran paip gas di Stesen 5, di kampung Zahira, di wilayah Shabwa, "kata ketua keselamatan wilayah brigadier agung Ahmed Omeir.

Beliau berkata serangan berlaku sekitar 1:00 pagi Selasa (2200 GMT Isnin).

Perancis mempunyai saham dalam Loji Balhaf sebanyak hampir 40 peratus.


Minyak Yaman dan saluran paip gas telah berkali-kali disabotaj sejak protes anti-kerajaan mewujudkan vakum kuasa pada tahun 2011 bahawa kumpulan bersenjata telah dieksploitasi, menyebabkan kekurangan bahan api dan menurunkan pendapatan eksport bagi negara miskin.

320 kilometer (200 batu) saluran paip menghubungkan wilayah Marib untuk Balhaf, di selatan Yaman kebanyakannya tidak mempunyai kawalan ketat telah berkali-kali disabotaj.

Pada 13 Mei, disyaki militan al-Qaeda meletupkan saluran paip berhampiran Mayfaa, juga dalam Shabwa, hampir tiga minggu selepas ia telah disabotaj pada 26 April, sejurus selepas ia telah dibaiki berikutan serangan Mac serupa.

Kemudahan Balhaf, yang dibuka pada tahun 2009, mempunyai kapasiti untuk membekalkan sehingga kepada 6.7 juta tan dan menyampaikan gas cecair asli - gas yang disejukkan kepada cecair untuk eksport oleh kapal - di bawah kontrak jangka panjang untuk GDF Suez, Jumlah dan Korea Gas Corp.

Sumber : We Care for Islam

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN MEMPELAJARI DAN MENGHAYATI SIRAH PERJUANGAN RASULILLAH SAW

Kebaikan Dan Keburukan Teknologi Moden

Minda Pimpinan | TAWAKAL VS TAWAKUL