Trivia ARMA : Merungkai Sejarah

ARMA
1. 22 Februari 1992 adalah sejarah hitam bagi PMRAM apabila pihak Kedutaan secara rasmi tidak membenarkan PMRAM menggunakan kemudahan di Asrama Rumah Melayu.

2. Pada tarikh 28 April 1992, pintu pejabat PMRAM dipalang setelah mendapat notis supaya mengosongkan pejabat di Asrama Rumah Melayu ( ARMA ). Ekoran itu, sebahagian ahli PMRAM mengadakan himpunan bantahan yang dibenarkan oleh pihak keamanan Mesir untuk menuntut kembali hak PMRAM.

3. Bersempena 28 April 2012 pada hari ini, genaplah sudah 20 tahun hak PMRAM dinafikan.

4. 1993, berlaku gempa bumi yang menyebabkan kerosakan besar pada struktur ARMA, pejabat PMRAM terpaksa dipindahkan ke tempat baru iaitu di Masakin Othman bagi kerja baik pulih dijalankan.

5. 1994 proses pemindahan sempurna dan ARMA telah dikosongkan.

6. 1996 Walaupun proses baik pulih telah selesai namun ARMA masih belum boleh diduduki sehingga tahun 1999.

7. 1998 ARMA telah dibuka semula pada tahun ini untuk penggunaan dewan. Antara program yang telah dijalankan adalah Majlis Pengenalan dan Silaturrahim (MPS) untuk pelajar-pelajar baru anjuran PMRAM dengan kerjasama JPM yang membenarkan penggunaan semua bilik untuk penginapan peserta.

8. TIGA TUNTUTAN PMRAM :

1. Membetulkan fakta yang telah diseleweng mengenai pemberian tanah oleh kerajaan Mesir kepada kerajaan Tanah Melayu pada waktu itu.
2. Menuntut Anjung ARMA (perpustakaan kini) untuk dijadikan Pejabat PMRAM
3. Meletakkan 3 orang wakil PMRAM sebagai AJK penggubalan sebarang peraturan mahupun undang-undang berkaitan Asrama Rumah Melayu

Sumber : PMRAM

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN MEMPELAJARI DAN MENGHAYATI SIRAH PERJUANGAN RASULILLAH SAW

Kebaikan Dan Keburukan Teknologi Moden

Minda Pimpinan | TAWAKAL VS TAWAKUL