Syeikh Qardhawi fatwakan Haram Muslim Memilih Dukung Pemisahan Sudan


Presiden persatuan ulama muslim antarabangsa, Syaikh Yusuf Al-Qardhawi mengeluarkan fatwa yang menyatakan haram hukumnya bagi umat Islam untuk memilih menyokong pemisahan wilayah Selatan Sudan dengan wilayah Utara, dan menyeru umat Islam serta bangsa Arab untuk bersama-sama mencipta persatuan.

Fatwa ini datang dalam menanggapi pernyataan yang diterima Syeikh Qardhawi dalam program acara "Syariah wal Hayah" yang disiarkan saluran televisyen Aljazeera, berkaitan tentang peranan apa yang dimainkan oleh persatuan ulama muslim antarabangsa untuk mengelakkan berlakunya pemisahan antara wilayah Selatan Sudan dan terjadinya pembahagian Sudan.

Dalam soalan yang ditujukan kepadanya berbunyi, Adakah dibenarkan umat Islam Sudan untuk memiliki hak memilih wilayah dan memilih untuk memisahkan diri?

Syaikh al-Qaradawi menjawab: "Saya tidak dibenarkan bagi seorang muslim Sudan untuk memilih memisahkan diri .. kerana pemisahan selalu berakhir dengan kejahatan dan hal itu yang diinginkan oleh Barat dalam memecah negara muslim .. Kita berada dalam dunia yang berpecah .. Sudan negara besar dipenuhi oleh intrik orang-orang yang tidak ingin Sudan tetap bersatu, "sambil menjelaskan bahawa pemisahan Sudan pelakon di belakangnya adalah beberapa negara Barat dan Amerika yang berusaha merosakkan persatuan dunia Muslim.

Menambah kenyataan Syaikh al-Qardhawi berkata: "Saya menyeru umat Islam untuk memiliki suatu entiti yang lebih dalam dan lebih memilih persatuan umat Islam kerana umat Islam harus bergerak dari peranan ke peranan yang lebih besar."
sumber:http://www.map2care.blogspot.com/

Comments

Popular posts from this blog

Kebaikan Dan Keburukan Teknologi Moden

FAKTOR PENGANGGURAN DI MALAYSIA

SEJARAH HARI MALAYSIA 16 SEPTEMBER 1963