Syeikh Qardawi menyeru pemuda arab agar jangan lakukan aksi bakar diri tanda protes


Syaikh Dr Yusuf al-Qardhawi - Presiden persatuan ulama muslim Antarabangsa - menyeru kepada seluruh pemuda Arab untuk menjaga hidup mereka, dan tidak melakukan aksi bunuh diri dengan membakar diri sendiri.

Syeikh Qardhawi mengatakan, dalam sebuah kenyataan peribadi, Rabu semalam (19 / 1): "Saya menyeru kepada para pemuda Arab dan Muslim baik di Mesir, Algeria, Mauritania dan lain-lain yang ingin membakar diri mereka sendiri akibat kemarahan serta putus asa dari masa depan mereka , agar mereka jangan berputus asa dari rahmat Allah, dan hanya orang-orang kafirlah yang putus asa dari rahmat Allah, di balik kesulitan ada kemudahan. "

Menambah, Syaikh Al-Qardhawi mengatakan seperti yang dikutip Al-jazeera: "Kepada para pemuda .. jagalah hidup anda, kehidupan anda adalah berkah dari Allah dan harus disyukuri, jangan melakukan aksi membakar diri sendiri, yang anda harus lakukan adalah membakar tindakan kezaliman, kezaliman, dan bersabarlah dengan ketabahan terhadap masa depan. "

"Kita memiliki cara berlawan terhadap ketidakadilan dan tindakan kezaliman, tidak perlu bagi kita untuk membunuh diri kita sendiri atau membakar tubuh kita, dan tindakan seperti itu adalah haram."

Syeikh Qardhawi menyatakan telah terjadi keadaan kebingungan dan salah faham berkaitan perbincangan tentang seorang anak muda Tunisia yag bunuh diri dengan membakar dirinya sendiri Muhammad Bouazizi, sehingga menjadi percikan serta mencetuskan revolusi dalam masyarakat Tunisia dan menjatuhkan Presiden Zine El Abidine Ben Ali, namun kemudian usaha bakar diri tersebut diikuti oleh banyak anak muda di negara-negara Arab yang lain termasuk Mesir dan Algeria hingga Mauritania.

"Saya tidak menulis pandangan tentang hal ini, tapi saya memberi kritikan dalam program saya" Syariah wal Hayah "dan saya mengatakan bahawa saya meminta kepada Allah Yang Maha Esa dan berdoa kepadaNya untuk mengampunkan pemuda ini, dan memaafkannya atas tindakan yang dilakukannya yang melanggar Syariah," tambah Qardhawi.
Sumber:http://www.map2care.blogspot.com/

Comments

Popular posts from this blog

Kebaikan Dan Keburukan Teknologi Moden

FAKTOR PENGANGGURAN DI MALAYSIA

SEJARAH HARI MALAYSIA 16 SEPTEMBER 1963