Protes Pembinaan Masjid Di Athens Dengan Penafian Penglibatan Arkitek Terkenal

Zaha Hadid telah menafikan tuntutan bahawa beliau telah menerima tawaran kerja secara percuma dengan kontraktor yang banyak dengan kontroversi untuk membina sebuah masjid di Athens, Greece.

Athens adalah sebuah ibu kota dari 15 buah Negara anggota Kesatuan Eropah(EU) yang tidak mempunyai bangunan rasmi untuk beribadah bagi umat Islam di situ sehinggakan mereka terpaksa menunaikan ibadah mereka di tepi jalan atau di bawah tanah sahaja.

Ketegangan meningkat di ibu negara Kesatuan Eropah apabila umat Islam di situ masih dipaksa untuk menunaikan ibadah mereka di bawah tanah dan garaj kerana alasannya tidak ada tempat ibadah lain yang lebih layak.

Kerajaan Yunani (Greek Government) telah berusaha untuk merancang membina sebuah bangunan yang mana struktur binaannya seluas 1.6 hektar tanah di Votanikos, barat Athens dan telah mengumumkan perancangannya melancarkan reka bentuk antarabangsa untuk masjid yang akan dibina awal tahun hadapan.

Namun selepas dua minggu parti kerajaan yang mempunyai fahaman fasis (Neo-fascist) pertama kalinya telah memenangi banyak kerusi berlaku dalam pilihan raya kecil. Susulan dari itu, permusuhan Greek yang berlaku atas peningkatan pihak pembangkang negara yang maju dengan projek yang dilakukan puluhan tahun dulu.

London- Hadid telah mengasaskan rekaan yang melebihi tahap kemodenan dengan mengambil kira hasil dari Rome Maxxi. Museum Seni abad ke-21 itu, telah mengambil langkah yang luar biasa sehingga boleh menyangkal laporan-laporan dari media tempatan bahawa beliau telah menerima tawaran untuk membuat rekaan masjid secara percuma.

“Amalan seperti ini belum dapat diterima oleh pihak yang berkuasa di Yunani mahupun oleh institusi yang lain mengenai pembinaan sebuah masjid di Athens,” kata salah seorang pekerjanya dalam satu kenyataan.

“Laporan terbaru yang merujuk pada Zaha Hadid menujukkan beliau adalah seorang arkitek yang terlibat di dalam pembinaan projek ini tidak berasas.”

Bantahan itu telah memutar belitkan lagi cerita sebenar yang tarikh kembalinya pada tahun 1930-an mengenai apakah negara ini telah didominasi oleh Kristian Orthodoks dan secara rasminya, adakah kita harus mengikut Islam?

Bukan kerana Dinasti Uthmaniyyah terkeluar dari Athens pada tahun 1832, yang hampir 400 tahun selepas mereka mara terus ke dalam kota tersebut yang mana wujudnya masjid yang mempunyai batas-batas tertentu. Warisan yang penuh dengan undang-undang menunjukkan bahawasanya di luar wilayah Yunani yang didominasi oleh Muslim Thrace, Nicosia di Cyprus. Itu adalah satu-satunya bandar orang Yunani di dunia ini di mana laungan azan dari muazzin masih kedengaran.

Perbalahan kerana tempat dan pembiayaan telah menambahkan lagi pertengakaran yang berlaku. Dalam tempoh menjelang Sukan Olimpik pada tahun 2004 di Athens, tawaran telah diberikan oleh Allahyarham Raja Fahd Arab Saudi untuk membiayai sebuah masjid yang terletak di lapangan terbang antarabangsa Athens. Akan tetapi perkara itu telah mendapat tentangan habis-habisan dari gereja Ortodoks Yunani dengan alasan bahawa sekiranya pengunjung yang datang melihat menara dan kubah akan membuatkan mereka berfikir, adakah sekarang ini mereka sedang berada di sebuah negara Islam?.

Sebuah undang-undang telah diluluskan pada tahun 2006 oleh kerajaan yang konservatif sebelum ini melihat bahawa pembinaan tempat ibadah umat Islam di halaman angkatan tentera laut terdahulu berdekatan pusat bandar selepas penduduk setempat memberi tekanan dengan berlakunya pertengkaran. Anggaran kerugian atas kegagalan untuk membina sebuah masjid di Kota Athens adalah 15 juta EUR ( RM 600 juta ).

Ketika ini, penentangan yang belaku lebih terdorong untuk menakutkan negara yang fiscal. Sebelum ini, kerajaan tidak pernah menyekat dan kerajaan lebih berjimat cermat dalam membelanjakan ekonomi negara. Akan tetapi, rakyat lebih banyak mempersoalkan, apakah lebih baik sekiranya wang tersebut diperuntukkan untuk membina sebuah masjid.

“Mengapa kita harus mengeluarkan wang untuk membina masjid? Apakah kita pernah mendapatkan bantuan dari sesiapa untuk membina gereja-geraja Yunani Ortodoks di luar negeri? “ kata Maria Kontou, seorang pesara, kata-katanya yang dipetik ketika pembelajaran Bahasa Inggeris di Athens Plus.

Tetapi sebagai pintu gerbang untuk ke Kesatuan Eropah ia dianggap sebagai pendatang haram, penduduk MuslimYunani tetap juga berkembang di negara itu. Hampir mencecah kepada setengah juta, masyarakat memberi tekanan kepada Sosialis (Badan Kemasyarakatan) supaya bertanggungjawab untuk menyelesaikan pertikaian tersebut dengan melakukan solat hajat serta berdoa beramai-ramai di Athens ketika meraikan perayaan Aidul Adha pada bulan lepas.

Perhimpunan secara terbuka itu telah mencetuskan perbalahan antara polis dan penunjuk perasaan yang kebanyakkannya dari parti nasionalis Chrysi Avyi yang terlalu ekstrim. Ketika itu, sekumpulan jemaah dilempari dengan telur sambil berteriak menghamburkan kata-kata kesat dan mereka dibanjiri dengan kertas-kertas yang bertuliskan dengan kata-kata yang menyakitkan hati umat Islam itu sendiri.

sumber:http://www.map2care.blogspot.com/

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN MEMPELAJARI DAN MENGHAYATI SIRAH PERJUANGAN RASULILLAH SAW

Kebaikan Dan Keburukan Teknologi Moden

Minda Pimpinan | TAWAKAL VS TAWAKUL