'Telehayat 5' menuju El-Arish

Bermula dari awal pagi rabu(hari ini), Konvoi 'telehayat 5' atau lifeline Gaza telah berlepas dari pelabuhan اللَاذِقِيَّة‎ (Latakia:wikipedia), Syria menuju ke pelabuhan El-Arish, Mesir. Konvoi tersebut menaiki sebuah kapal besar dengan muatan trak-trak konvoi dan barang bantuan serta 30 sukarelawan yang menyertai pelayaran, antaranya Kevin Ovendein, Ketua konvoi.

Bekas ahli parlimen Britain, George Galloway yang juga merupakan pengasas konvoi 'Viva Palestina' berkata kepada pemberita Al-Jazeerah bahawa 300 lagi para sukarelawan konvoi akan beredar melalui jalan udara dengan menaiki dua buah pesawat. Beliau menjelaskan, dua buah pesawat itu akan berlepas pada hari ini dari Lapangan Terbang Basel, Allaziqiah

Galloway mengungkapkan harapannya agar para sukarelawan konvoi dapat tiba di Semenanjung Gaza pada hari Jumaat ini.

Halangan ke atas konvoi

Konvoi 'telehayat 5' yang tiba di Latakia, Syria pada 3 Oktober yang lalu telah berhadapan dengan halangan-halangan besar seperti cuaca udara yang tidak mengizinkan dan terpaksa menanti persetujuan Kerajaan Mesir untuk membenarkan konvoi memasuki El-Arish. Selain itu, syarat-syarat dan tuntutan yang dikenakan dari pemilik kapal memaksa pihak penganjur konvoi mencari jalan lain menuju ke El-Arish Mesir menggunakan jalan udara.

Menurut jurucakap media konvoi 'telehayat 5', Zaher Birawi, pemilik kapal telah mengenakan syarat-syarat baru yang tidak dinyatakan sebelum ini malah mendesak pelayaran mengikut mengikut prosedur undang-undang.

Sebelum ini, Ketua konvoi, Kevin Ovendein, berkata bahawa pihak yang menentang kempen simpati bersama Gaza yang menjadi dalang di sebalik tertangguhnya perjalanan konvoi. Berikutan itu, justifikasi(syarat dan tuntuan) yang disebut pemilik kapal juga tidak meyakinkan pihak penganjur konvoi, malah banyak bertentangan.

Kevin menyebut konvoi ini disertai sukarelawan dari 30 buah Negara. Berkenaan pengangkutan, dijelaskan sebanyak 137 buah kenderaan termasuk trak membawa muatan barang-barang bantuan yang kebanyakannya barang-barang keperluan dan bantuan perubatan. Selain itu, barang bantuan pembelajaran dan seumpamanya yang kesemunya bernilai USD5 juta hasil sumbangan dari individu dan Yayasan-yayasan Kebajikan. Sepertimana yang dimaklumkan, bantuan yang paling banyak; jumlah dari sukarelawan dan jenis-jenis sumbangan adalah dari Algeria, Jordan dan Negara-negara Arab di Teluk. Sumber 20/10/2010, web berita Al-Jazeerah

sumber dari : MAP 2 STREET

Pautan lain:

1. Viva Palestina
2. Viva Palestina Still in Syria

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN MEMPELAJARI DAN MENGHAYATI SIRAH PERJUANGAN RASULILLAH SAW

Kebaikan Dan Keburukan Teknologi Moden

Minda Pimpinan | TAWAKAL VS TAWAKUL