MINDA PIMPINAN | JAUHI IKHTILAT TIDAK SYARIE
“ Takkan la aku ni lelaki nak duduk bersembang-sembang
dengan perempuan tu pun tak boleh? Bukannya aku ada perasaan pun dengan dia,
kitorang kan satu kelas, dah kawan lebih 3 tahun dah pun, takkan itu pun
ikhtilat..”
“ Kitorang nak belajar sama-sama je pun, takkan itu pun
dikira ikhtilat?”
Dialog sebegini sering sahaja timbul dalam komuniti
kita. Sering sahaja istilah ikhtilat itu
disebut-sebut, tetapi adakah kita memahami apa yang dimaksudkan dengan ikhtilat
itu sendiri? Adapun jika kita telah memahaminya, adakah kita berusaha untuk
menjaganya?Walaubagaimana pun, bagi menjelaskan situasi diatas samada
dibenarkan dalam Islam mahupun sebaliknya, eloklah kita fahami terlebih dahulu
apa yang dimaksudkan dengan ikhtilat serta apakah hukum dan hikmah Islam
menggariskan syarat-syarat tertentu dalam keharusan ikhtilat. Ianya sekadar
peringatan untuk diri saya sendiri sebagai orang yang berkongsi dan
sahabat-sahabat semua dalam menjadikan Islam sebagai cara hidup yang lebih sempurna.
“Maka berilah peringatan, kerana sesungguhnya kamu hanyalah
orang yang memberi peringatan”
[surah al-Ghaasyiyah : 88]
Apakah yang dimaksudkan dengan ikhtilat?
Ikhtilat bermaksud pergaulan secara bebas diantara lelaki
dengan perempuan yang ajnabi (orang yang tidak ada pertalian darah dan boleh
berkahwin dengannya)pada satu tempat, sama ada dalam bentuk kumpulan atau
berdua-duaan, ditempat yang sunyi mahupun terbuka.
Ianya terbahagi
kepada dua bentuk:
(i) Ikhtilat tidak syarie (yang tidak mengikut syariat
Islam). Sebagai contoh:
•Yang boleh menjatuhkan maruah diri sebagai seorang muslim.
•Percampuran yang boleh mendatangkan fitnah seperti
percampuran ditempat yang sunyi atau tempat yang bukan kebiasaan perkumpulan
seperti dewan atau bilik kuliah.
•Berlaku perkara-perkara yang bercanggah dengan adab-adab
Islam seperti bergurau senda antara lelaki dan perempuan yang ajnabi.
•Percampuran dengan bukan pada matlamat yang dibenarkan atau
bukan pada sebarang hajat yang perlu melibatkan hubungan antara lelaki dan
perempuan.
•Percampuran yang tidak mengasingkan tempat lelaki dan
perempuan.
(ii) Ikhtilat syarie (yang berlandaskan syariat Islam)
•Mempunyai hajat yang memerlukan penglibatan antara lelaki
dan perempuan.
•Menjalankan tuntutan dakwah dan amar makruf nahi mungkar .
•Menghadiri jemputan.
Menunaikan haji dan
Menuntut ilmu atau bermesyuarat.
Apakah hukum ikhtilat?
Daripada definisi yang dinyatakan ini memberikan penjelasan
kepada kita bahawa pergaulan antara sesama jantina adalah berbeza hukumnya
dengan berlainan jantina. Asas pergaulan sesama jantina adalah harus. Manakala
pergaulan antara lelaki dan perempuan adalah haram.
Mungkin ada dalam kalangan kita yang masih tidak faham
kenapa Islam menetapkan hukumnya haram. Secara mudahnya kerana ia merupakan
perintah daripada ALLAH SWT. Menerusi surah An-Nur, ALLAH SWT memerintahkan
golongan lelaki dan perempuan agar menjaga pandangan serta kemaluan
masing-masing. Ini adalah isyarat kepada kewajipan menjaga ikhtilat terutamanya
yang dilarang kerana sudah menjadi fitrah bagi lelaki dan perempuan itu sendiri
yang sentiasa tertarik antara satu sama lain, jadi Islam datang untuk
menguruskan fitrah tersebut dengan sebaiknya.
Ikhtilat yang tidak dijaga juga boleh membawa kepada zina
yang diharamkan kerana lelaki dan wanita ini telah Allah jadikan saling ingin
menginginkan antara satu sama lain, bermula dengan berpandangan mata, senyum,
bagi salam, bersembang, membuat perjanjian untuk berjumpa, kemudian berjumpa,
dan akhirnya mungkin boleh terjerumus ke lembah
penzinaan. Sebagai balasannya, mereka yang terjerumus ke lembah ini akan
dimasukkan ke dalam api neraka di akhirat kelak. Kesemua ini adalah jalan zina.
ALLAH juga menyebut dalam Al-Quran dengan lafaz “ Jangan menghampiri zina”.
Maksudnya semua jalan yang boleh membawa kepada perbuatan zina adalah haram
termasuk pergaulan bebas atau ikhtilat yang tidak dijaga seperti yang
disebutkan ini.
Jadi kalau haram, bagaimana cara kita nak belajar, mahupun
bekerja nanti?
Dalam hal ini, Ulama’ dari ahli Sunnah Wal Jamaah mengambil
pendapat yang pertengahan, iaitu bersederhana dalam percampuran antara lelaki
dan perempuan, ianya tidak mengharamkan secara mutlak dan tidak juga
menghalalkan secara mutlak. Namun apa yang perlu kita jelaskan disini, semua
perkara yang hukum asalnya adalah haram amatlah perlu diteliti dengan
sebaiknya. Oleh itu Ulama’ telah menggariskan beberapa keadaan yang membolehkan
berlakunya percampuran antara lelaki dan perempuan, yang haram pada asalnya
bertukar kepada sesuatu yang diharuskan.
•Dharurah (keadaan terpaksa)
-Iaitu dalam keadaan ingin menyelamatkan dari keburukan yang
lebih besar. Sebagai contoh mudah, seorang doktor lelaki ingin menyelamatkan
pesakit wanita (atau sebaliknya) yang
terpaksa membuka aurat, maka ianya diharuskan. Namun jika doktor tersebut
berlebih-lebihan dengan membuka tempat yang tiada kena mengena sewaktu rawatan,
maka hukumnya kembali haram. Contoh yang lain adalah ingin menyelamatkan dari
kehilangan nyawa dalam kemalangan atau keadaan bahaya, kehilangan maruah dan
banyak lagi.
•Hajat (keadaan keperluan)
-Contohnya keadaan seperti dalam gerak kerja (mesyuarat,
perbincangan & program), menuntut
ilmu, berjual-beli, kerja-kerja kehakiman, menjadi saksi, melaksanakan amar
maaruf nahi mungkar, melayan tetamu, dalam kenderaan awam, percampuran yang
menjadi kebiasaan dalam keluarga. Maka keadaan-keadaan tersebut adalah
dibenarkan, akan tetapi jika ianya meleret sehingga bersembang-sembang kosong
yang mana tiada kena mengena dengan hajat, maka hukumnya kembali kepada hukum
asalnya, haram.
Firman Allah dari surah an-Nur ayat 30 dan 31 yang
bermaksud:
“Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang
beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram)
dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka. Dan
katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan
mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka.”
Daripada ayat ini juga menunjukkan pergaulan (ikhtilat) itu
dibenarkan oleh syariat dalam suasana terpaksa dan keperluan, namun Islam telah
meletakkan beberapa adab dan disiplin dalam pergaulan lelaki dan perempuan.
Perkara-perkara inilah yang akan mengekang sikap-sikap serong dalam pergaulan
antara perempuan dan lelaki ajnabi, agar tidak berlaku perkara maksiat.
Antara adab dan disiplin dalam pergaulan adalah:
1. Memastikan niat kita kerana Allah bukan sekadar untuk
sembang-sembang kosong.
2. Memastikan matlamat pergaulan pada perkara yang
sepatutnya seperti yang dijelaskan diatas samaada dalam keadaan yang memaksa
atau keperluan sahaja.
3. Menundukkan pandangan sama ada lelaki mahupun perempuan.
4. Tidak bersentuhan antara kulit mahupun berlapik.
5. Sentiasa menutup dan menjaga aurat.
6. Percepatkan urusan serta menjaga adab dalam
berkomunikasi, ianya ringkas dan mudah difahami, tidak meleret dan berlebihan.
Tidak melunakkan suara bagi perempuan sehingga boleh menarik minat lelaki.
7. Mengasingkan tempat dengan pengasingan yang jelas samada
kiri dan kanan mahupun depan dan belakang.
8. Dibawah kawalan orang yang dipercayai dan memahami hukum
Islam dan mampu menegur jika berlaku pemesongan daripada landasan Islam/
maksiat. Sebagai contoh dalam komuniti mahasiswa Malaysia di Mesir, peringkat
JAKSI menetapkan pasangan yang sudah berkahwin sebagai orang yang dipercayai.
InsyaAllah diri kita akan berada dalam keadaan selamat
sekiranya kita mengamalkan adab-adab ikhtilat dalam Islam. Sayangi serta
cintailah diri kita. Mudah-mudahan kita tergolong dalam golongan yang mendapat
mardhatillah dan syurgaNya yang abadi. Jangan sia-siakan usia kita dengan
perkara yang tidak diredhai Ilahi. Ketahuilah bahawa hidup dan mati kita hanya
untukNya. Jadi, marilah sama-sama kita bermuhasabah diri kita ke arah kebaikan.
Semoga kita semua menjadi insan soleh dan solehah yang muslih dan memuslihkan.
InsyaAllah.
Nur
Sayyidah Fathimah Binti Abd Rahim
(Timbalan
Lajnah Perumahan BKPPPM 2020/2021)
“ Memurnikan
Pemikiran Melestarikan Kesatuan “
“ Ukhuwah Berkualiti
Wehdah Dirahmati “
#BKPPPM_KeluargaKita
#Bersama_Bersatu
Comments