AMALAN DUNIAWI VS AMALAN UKHRAWI
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا وشفيعنا محمد صلى
الله عليه وسلم، وعلى آله واصحابه ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين، أما بعد...
Alhamdulillah bersyukur kepada Allah S.W.T atas limpah dan kurniaNya
kerana masih memberikan keizinan untuk merasai nikmat yang paling terbesar
dalam hidup ini iaitu nikmat iman dan nikmat menjadi seorang muslim yang berada
di jalanNya yang benar.
Posting kali
ini kita membicarakan tentang amalan duniawi dan amalan ukhrawi, sebelum itu
mari kita meneliti apa yang dimaksudkan dengan amalan duniawi dan amalan
ukhrawi?
Amalan
duniawi merupakan amalan atau pekerjaan yang dilakukan hanya semata-mata kerana
keduniaan dan untuk kepentingan diri sendiri,manakala amalan ukhrawi pula ialah
amalan atau pekerjaan yang dilakukan hanya semata-mata kerana Allah S.W.T dalam
mengejar redhaNya serta mengharapkan balasan yang baik di akhirat kelak. Kedua-dua
amalan tersebut saling berkait rapat dalam kehidupan kita sebagai seorang hamba
kepada Yang Maha Esa. Hal ini juga telah dirakamkan dalam kitab suci Al-Quran.Allah
S.W.T berfirman:
وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ
الدَّارَ الآخِرَةَ وَلا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِنْ كَمَا
أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَلا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الأرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا
يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ.
Maksudnya: “Dan tuntutlah dengan harta dan kekayaan yang
dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan
janganlah engkau melupakan kebahagiaanmu (keperluan dan bekalanmu) dari
dunia; dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat
baik kepadamu (dengan pemberian nikmatnya yang melimpah-limpah); dan janganlah
engkau melakukan kerosakan di muka bumi; sesungguhnya Allah tidak suka kepada
orang-orang yang berbuat kerosakan”.
( Surah Al-Qasas : Ayat 77 )
Ayat di
atas menunjukkan bahawa Islam tidak hanya menitikberatkan hal keagamaan dan akhirat semata-mata, bahkan Islam juga
tidak meminggirkan perkara keduniaan. Sebaliknya, Islam menggalakkan umatnya agar
menumpukan perhatian kepada kedua-dua tuntutan duniawi dan ukhrawi. Nabi
Muhammad S.A.W bersabda:
مَنْ كَانَتِ الدُّنْيَا هَمَّهُ ، فَرَّقَ
اللهُ عَلَيْهِ أَمْرَهُ ، وَجَعَلَ فَقْرَهُ بَيْنَ عَيْنَيْهِ ِ، وَلَمْ
يَأْتِهِ مِنَ الدُّنْيَا إِلَّا مَا كُتِبَ لَهُ ، وَمَنْ كَانَتِ الْآخِرَةُ
نِيَّـتَهُ ، جَمَعَ اللهُ أَمْرَهُ ، وَجَعَلَ غِنَاهُ فِيْ قَلْبِهِ ، وَأَتَتْهُ
الدُّنْيَا وَهِيَ رَاغِمَةٌ.
Maksudnya: “Barang siapa yang tujuan hidupnya adalah
dunia maka Allah mencerai-beraikan urusannya,menjadikan kefakiran di kedua
pelupuk matanya, dan ia tidak mendapatkan dunia kecuali menurut ketentuan yang
telah ditetapkan baginya. Dan barang siapa yang tujuan hidupnya adalah negeri
akhirat, Allah akan mengumpulkan urusannya,menjadikan kekayaan di hatinya, dan
dunia akan mendatanginya dalam keadaan hina”.
(Hadith Riwayat Imam Ahmad.Imam Ibnu Majah,dan Al-Baihaqi)
Hadith
ini juga menunjukkan kepada kita bahawa melakukan sesuatu amalan dan pekerjaan
duniawi mahupun ukhrawi mestilah disertakan dengan niat hanya semata-mata
kerana Allah S.W.T untuk mengimbangkan antara perkara dunia dan akhirat
seterusnya secara tidak langsung menjadi ibadat dan dikira sebagai amalan yang
terpuji di sisiNya selagi tidak
bertentangan dengan Syarak. Hal ini bertetapan dengan hadith Nabi Muhammad S.A.W
yang berbunyi:
نَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّةِ وَلِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ فَهِجْرَتُهُ إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ لدُنْيَا يُصِيبُهَا أَوِ امْرَأَةٍ يَتَزَوَّجُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْه.
Maksudnya: Sesungguhnya
setiap amalan itu adalah dengan niat dan setiap yang orang mendapat (pahala)
berdsarkan apa yang diniatkan. Barang siapa yang berhijrah kerana Allah dan
RasulNya, maka hijrahnya itu adalah bagi Allah dan RasulNya. Dan Barang siapa
berhijrah kerana dunia yang akan diperolehinya atau kerana perempuan yang ingin
dikahwininya,maka hijrahnya itu adalah kepada apa yang dia niatkan.
(HR.
Bukhari, Muslim, dan empat imam Ahli Hadits)
Tambahan
pula,di sini saya nyatakan contoh-contoh amalan yang berbentuk duniawi tetapi
merupakan sebagai amalan ukhrawi:
Bersedekah kepada fakir miskin
Menolong orang dalam kesusahan
Mengajak orang berbuat kebaikan
Menjaga keselamatan orang lain
Menuntut ilmu
Terdapat banyak lagi amalan-amalan yang kita boleh lakukan
dalam kehidupan seharian kita untuk meraih saham yang banyak di akhirat kelak
kerana dunia ini merupakan tempat persinggahan kita untuk menuai hasil untuk
dibawa bekalan tersebut ke destinasi yang seterusnya.
Semoga kita
diberi peluang oleh Allah S.W.T untuk beramal dengan ilmu yang telah kita
pelajari dalam mengejar redha Allah S.W.T kerana telah berkata Al-Imam
Al-Ghazali: Ilmu tanpa amal itu gila, dan beramal tanpa ilmu tidak menjadi.
Ayuh kita beramal!!
Muhamad
Syamim Bin Daud
(Ketua
Lajnah Dakwah BKPPPM sesi 2016/2017)
"Memurnikan Pemikiran Melestarikan Kesatuan"
"Ribat Ukhuwah Teguh Wehdah"
"Rabbani Thaqafi Khairi"
Comments