Minda Pimpinan | Syura : Sunnah Yang Diabaikan
وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ
Dr. Taufiq As Syawi berkata:“ayat
tersebut memberikan apresiasi yang sangat besar terhadap sistem syura. Bahkan,
sejak awal dakwah Islam muncul di Mekah, Islam telah menjadikan syura
sebahagian dari pembentukan masyarakat Muslim dan dasar hukum yang berlaku di
dalamnya. Kemudian, sistem syura kembali ditekankan ketika di Madinah,
iaitu saat kaum Muslimin memiliki negara sendiri. Bermula di sana sistem syura
menjadi dasar bagi aturan hukum dan perundangan yang berlaku.”
Definisi Syura
Menurut kamus dewan
edisi keempat syura membawa maksud mesyuarat
untuk mencapai keputusan menurut suara terbanyak.
Menurut (Lughah)
bahasa, syura memiliki dua pengertian, yaitu menampakkan dan memaparkan sesuatu
atau mengambil sesuatu [Mu’jam Maqayis al-Lughah 3/226].
Adapun secara istilah,
beberapa ulama terdahulu telah memberikan definisi syura, diantara mereka
adalah Ar Raghib al-Ashfahani yang mendefinisikan syura sebagai proses
mengemukakan pendapat dengan saling memberi pendapat antara peserta syura [Al
Mufradat fi Gharib al-Quran hlm. 207].
Sedangkan definisi syura yang diberikan oleh pakar feqah kontemporari diantaranya adalah proses menelusuri pendapat para ahli dalam suatu permasalahan untuk mencapai solusi yang mendekati kebenaran [Asy Syura fi Zhilli Nizhami al-Hukm al-Islami hlm. 14].
Dapat kita fahami bahawa syura adalah satu konsep dalam menentukan sesuatu keputusan dalam pemerintahan Islam. Sistem ini sangat penting sebagai faktor utama kejayaan politik Islam, dan atas asas ianya sebagai penentuan atau penjamin tidak akan cacatnya pelaksanaan dalam mana-mana zaman.
Sesungguhnya pemerintah
akan bersama-sama rakyat dalam mencari penyelesaian dalam mencapai keputusan
untuk organisasi, masyarakat, persatuan atau politik dan merupakan prinsip dasar negara dan
masyarakat muslim.
Peranan Syura
Terdapat beberapa peranan yang penting
wujudnya majlis syura terutamanya di dalam sistem kepimpinan Islam. Antaranya
adalah untuk :
a) Melakukan pemilihan ketua negara
Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud :
“Sesiapa yang membaiah seseorang lelaki tanpa melalui permesyuaratan di
kalangan orang-orang Islam, janganlah kamu mengikutinya, iaitu orang yang
dibaiah dan orang yang memberi baiah. Ditakuti kedua-duanya akan dibunuh”
(Sharh Fath al-Bari, juz. 2: 144)
b) Mendekatkan rakyat dengan pemerintah
Syura bukan sahaja dihadiri oleh golongan pemerintah, tetapi turut diikuti oleh
golongan-golongan lain seperti ahli akademik, perniagaan dan sebagainya.
Sesuatu keputusan musyawarah, tidak tertakluk kepada keputusan pemerintah
tetapi turut mengambil kira pendapat dan pandangan dari orang-orang bawahan
termasuklah rakyat jelata.
Kekuatan syura terletak pada kenyataan bahawa musyawarah membawa masyarakat
lebih dekat antara satu sama lain dan memberi kesempatan bagi mereka untuk
menyuarakan pandangan tentang permasalahan yang menyangkut masyarakat umum. Hal
ini juga akan menyebabkan wujudnya keharmonian dalam soal bernegara.
c) Menegakkan dan menyebarkan agama Islam
Syura juga berperanan dalam menegakkan agama Islam ke setiap pelusuk tanah air
yang mengamalkan sistem tersebut. Oleh kerana itulah Islam memberi penekanan
yang amat besar terhadap kosep syura, khususnya dalam mengendalikan urusan
duniawi yang mesti ditegakkan dengan agama. Selain itu syura juga memberi hak
kepada manusia untuk berfikir dan menggunakan kebijaksanaan mereka dengan
menyuarakan pendapat-pendapat mereka terhadap sesuatu masalah.
Syura juga boleh menyelamatkan para pemimpin dari lembah dosa, terutamanya
dalam melaksanakan sesuatu hukum. Ini adalah kerana, jika pemimpin menggunakan
keputusan sendiri, ianya ditakuti akan dipengarui oleh faktor-faktor luar.
d) Sebagai penasihat dalam kepimpinan Islam
Dalam kepimpinan Islam, penasihat merupakan elemen penting yang mesti wujud, dalam masa yang sama ia berperanan sebagai juru pandu sesuatu kepimpinan. Oleh yang demikian, salah satu penasihat yang menyumbangkan kepada kecemerlangan sesebuah kepimpinan itu adalah syura.
Oleh itu, syura dilihat sebagai penasihat bagi setiap keputusan yang dibuat oleh seseorang pemimpin dalam kepimpinannya. Lebih jauh daripada itu, syura bukan sahaja dapat menyelesaikan masalah-masalah dalam pentadbiran, malahan ia sebagai medan perbincangan strategi dan pengkhususan kerja dalam sesebuah kepimpinan Islam.
e) Membentuk akhlak mulia dalam kepimpinan
Sebagaimana yang diketahui, syura merupakan satu konsep permesyuaratan yang
melibatkan penyertaan ramai ahli, Setiap individu berhak menyuarakan atau
mengemukakan pendapat tanpa sebarang sekatan. Proses syura berlangsung dalam
keadaan aman dan saling menghormati pandangan antara satu sama lain.
Oleh
yang demikian, secara tidak langsung syura berjaya membentuk akhlak mulia di
kalangan ahli dan pimpinan.
Iltizamnya Nabi SAW Dengan Syura
Disebut oleh ibnu Hisyam, bahawa Nabi S.A.W
bermesyuarat dengan dengan pemimpin tertinggi tentera Islam untuk menyusun
strategi dan langkah paling baik menghadapi musuh.
Baginda S A.W berkata : " Demi Allah, aku
telah bermimpi dengan sesuatu yang baik. Aku bermimpi lembu disembelih, mata
pedangku berlubang dan aku memasukkan tangan ke dalam baju rantai yang
kukuh".
"Lembu yang
disembelih menandakan ada beberapa orang Sahabat Baginda yang terkorban syahid;
Mata pedang sumbing menandakan kekalahan akan berlaku, namun selepas kekalahan
tersebut akan mengundang kemenangan yang lebih besar." - Riwayat Muslim
Hal yang demikian, menunjukkan bahawa Rasullullah S.A.W
telah mendapat petanda daripada Allah
S.W.T. Akan tetapi Baginda S.A.W tetap melakukan musyawarah meminta pendapat
para sahabat.
Rasullullah S.A.W turut mengusulkan pendapat agar mereka bertahan dari dalam kota Madinah sahaja dan cadangan
tersebut disokong oleh ketua munafik iaitu Abdullah Bin Ubai.
Namun, terdapat sebahagian besar sahabat yang terdiri
dari kalangan pemuda berasa rugi tidak menyertai peperangan Badar sebelum ini
mendesak supaya keluar bertemu dengan musuh.
Akhirnya, Rasulullah S.A.W menarik pendapat
Baginda dan menerima pendapat majoriti iaitu keluar bertemu musuh di luar kota
Madinah.
Kemudian, Baginda memberi kata semangat kepada
tentera Islam dan mengenakan pakaian perang. Akibatnya para sahabat rasa
bersalah terhadap Rasulullah dan meminta untuk dipertimbangkan keputusan syura
yang telah dibuat.
Namun Baginda S.A.W tegas berkata :
"Tidaklah patut bagi seorang Nabi itu apabila dia telah memakai baju besi (untuk keluar berperang) lalu dia membukanya semula. Biarlah sehingga Allah menentukan keputusan diantaranya dan musuh".
Keputusan para sahabat untuk bertempur di luar
Madinah bukanlah lahir dari sikap melawan terhadap keputusan Baginda S.A.W,
tetapi lahir dari semangat jihad yang membara. Oleh kerana itu, mereka semua
telah bulat dan sepakat terhadap keputusan syura tersebut untuk sama-sama
keluar bertempur di Bukit Uhud dan beriltizam dengan hasilnya.
Begitu
Jelas sifat yang diterapkan oleh Baginda S.A.W terhadap hasil syura menunjukkan
bahawa Baginda sangat berpegang teguh dengan keputusan syura walaupun
bertentangan dengan pendapat Baginda S.A.W.
Melalui peristiwa tersebut, Allah S.W.T telah
berfirman :
فَبِمَا
رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ
لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ
وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ
“ Maka
dengan rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu wahai Muhammad),
engkau telah bersikap lemah lembut kepada mereka (sahabat-sahabat dan
pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah
mereka lari dari kelilingmu. Oleh itu, maafkan mereka (mengenai kesalahan yang
mereka lakukan terhadapmu), dan pohonlah ampun bagi mereka, dan juga
bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan hal keduniaan) itu.
Kemudian apabila engkau telah berazam (sesudah bermesyuarat untuk membuat
sesuatu) maka bertawakalah kepada Allah, sesungguhnya Allah mengasihi
orang-orang yang bertawakal kepadaNya. ”(Ali Imran : 159)
Daripada peristiwa tersebut juga terzahirnya
sifat munafik yang membelakangkan sunnah ini, tabiat orang-orang munafik
sememangnya lebih banyak bercakap daripada berusaha, lebih banyak meramal
daripada beramal, lebih kerap beralasan daripada bertindak, lebih banyak
mencari silap orang lain daripada memulihkan kesilapan diri sendiri walaupun
mereka menggunakan pelbagai alasan
semata demi kepentingan diri.
Kesimpulannya, walapun kadang-kadang hasil
daripada iltizamnya kita dengan syura tidak seperti yang diingini, akan tetapi
terdapat berkat dan hikmah yang lebih baik yang tidak kita ketahui. Perkara
tersebut adalah lebih baik kerana kita jalankan secara kolektif dan tersusun
berbanding secara individu selain menampakkan keizzahan Islam di mata dunia.
Tiadalah izzah sesuatu kaum, melainkan dengan keizzahan Islam.
Sekian.
Safmeezool Ameer Bin Satar
Timbalan Yang Dipertua BKPPPM Sesi 2018/2019
"Memurnikan Pemikiran Melestarikan Kesatuan"
"Ribat Ukhuwah Teguh Wehdah"
"Bersatu Berbakti"
"Biah Berkualiti"
"Fikrah dan Thaqafah Islamiah"
Comments