PEMBEBASAN KOTA SUCI
Islam mula berkembang dengan
pesat di bawah suasana aman yang wujud selepas perjanjian Hudaibiyyah.
Kedatangan rombongan demi rombongan untuk menganut Islam. Kini kabilah-kabilah
yang menganut Islam mencecah jumlah yang besar.
Peristiwa
ini berlaku pada bulan Ramadhan tahun kelapan Hijrah. Al-Quran menamakan Fathul
Makkah (Pembukaan Kota Mekah) dan tidak menemakannya menawan atau menyerang
atau menakluk kerana ungkapan ini paling munasabah dengan kesucian Kota Mekah
dan kedudukannya. Mekah adalah bumi istimewa di sisi Allah, bumi pertama
diwujudkan. Allah mengisytiharkan kebesaran-Nya dengan memilih Nabi kesayangannya
Ibrahim supaya membukanya dan menempatkan zuriatnya yang akhirnya melahirkan
Nabi Teragung, Nabi Muhammad S.A.W.
PUNCA PERISTIWA
Pencabulan
perjanjian ini tercetus apabila Bani Bakar yang bernaung di bawah musyrikin
Quraisy memerangi Bani Khuza’ah yang bernaung di bawah Rasulullah S.A.W. kerana
permusuhan lama yang berlaku sebelum kedatangan Islam.
Menurut satu riwayat, keadaan
menjadi tegang apabila salah seorang di kalangan Bani Bakar mencela Rasulullah dalam
bentuk nyanyian. Melihat keadaan ini, salah seorang pemuda Bani Khuza’ah
memukul penyanyi tadi. Hasil dari kejadian ini, salah seorang pemimpin Bani
Bakar, Naufal bin Muawiyah bersama anaknya menyerang kabilah Bani Khuza’ah di
waktu malam. Mereka telah membunuh kira-kira 20 orang lelaki Khuza’ah. Serangan
ini telah dibantu oleh beberapa pemimpin Mekah dengan anggota bersenjata.
Akhirnya Khuza’ah mengahantar
rombongan yang dipimpin oleh ‘Amar bin Salim Al-Khuza’ei untuk mengadap dan
mengadu kepada Rasulullah S.A.W. terhadap kejadian tersebut. Lalu baginda
bersabda dengan linangan air mata: “Engkau pasti dibantu wahai ‘Amar bin Salim.”
Kemudian datang Badil bin Warqaa Al-Khuza’ei melaporkan kepada Rasulullah akan
penglibatan pemimpin Mekah.
Setelah peristiwa ini, pemimpin
Mekah merasai padah sedang menggugat kedudukan mereka akibat mengkianati
perjanjian. Maka, mereka mengutuskan Abu Sufian untuk menemui dan merayu kepada
Rasulullah agar melanjutkan tempoh perjanjian. Rasulullah S.A.W. hanya mendiamkan
diri tanpa menjawab rayuan Abu Sufian. Selepas berkali-kali Abu Sufian merayu
kepada baginda, beliau pulang ke Mekah dengan kecewa.
PERSEDIAAN DAN KERAHSIAAN
Al-Tobrani meriwayatkan bahawa
Rasulullah S.A.W. telah memerintahkan Aisyah R.A. membuat persediaan, tiga hari
sebelum ketibaan rombongan Khuza’ah tanpa diberitahu tempat yang menjadi
sasaran. Baginda tidak mendedahkan hasratnya untuk menyerang Mekah dan
menyembunyikan perancangannya bagi mengelakkan berlakunya pertumpahan darah.
Rahsia yang tersimpan rapi
tiba-tiba bocor. Rasulullah S.A.W. mendapat berita bahawa seorang wanita
ditugaskan oleh Hatib bin Abi Baltaah untuk membawa sepucuk surat kepada
pemimpin Mekah. Apabila dibuka dan dibaca surat tersebut di hadapan Rasulullah
S.A.W, baginda sangat terkejut kerana isi kandungan yang memaklumkan tentang
perjalanan Rasulullah S.A.W. ke Mekah. Baginda sangat kecewa kerana Hatib
merupakan ahli Badar.
Hatib akhirnya dipanggil oleh
Rasulullah S.A.W. dan dengan lemah lembut baginda meminta penjelasan darinya,
lalu diberitahu bahawa dia berbuat demikian untuk menjamin keselamatan
keluarganya yang berada di Mekah. Umar R.A. dengan tegas ingin memancung lehernya.
Hal ini menunjukkan bahawa kesalahan pengintip boleh dijatuhkan hukuman bunuh
tetapi oleh kerana Hatib seorang ahli Badar, maka baginda memaafkan berdasarkan
firman Allah dalam surah Al-Mumtahanah, ayat 1 hingga 5. Rujuk Tafsir Ibnu Kathir (6/166)
KELUAR MENUJU MEKAH
Tanggal
10 Ramadhan, baginda mengepalai 10 ribu bala tentera yang lengkap bersenjata.
Urusan wilayah baginda ditugaskan kepada Abu Rahan Al-Ghifari R.A. Tindakan ini
bertujuan memberi isyarat bahawa amanah pentadbiran bukannya warisan atau
pusaka. Dalam perjalanan ke Mekah, baginda dan para sahabat berpuasa. Apabila
mereka tiba di Kadid, baginda tidak lagi meneruskan puasa dan diikuti oleh para
sahabat. Tujuan ini bagi melaksanakan keizinan Allah S.W.T. kepada mereka yang
musafir terutama jihad di jalan Allah. Firman Allah Taala :
فَمَنۡ كَانَ مِنۡكُمۡ مَّرِيۡضًا اَوۡ عَلٰى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنۡ
اَيَّامٍ اُخَرَ
Maksudnya : “Maka sesiapa di kalangan kamu sakit atau
dalam keadaan musafir maka hendaklah ia
mengulanginya pada hari yang lain.”
(Surah Al-Baqarah :
184)
Allah
mengurniakan rahmat kepada hambanya dalam menunaikan ibadah dengan rukhsah
(kemudahan) di samping azimah (kewajipan yang menjadi bebanan dan ada yang
memerlukan pengorbanan). Rujuk Tafsir Ibnu Kathir (1/389)
BERGERAK MEMASUKI MEKAH
Pada
pagi Rabu 17 Ramadhan tahun ke-8 Hijrah, tentera Islam meninggalkan Marru Dzahran
dan memasuki ke Kota Mekah dengan aman. Mereka diarah untuk tidak menyerang
kecuali diserang kerana misi mereka adalah membawa rahmat bukannya menghukum
secara nafsu dan membawa keadilan. Kemudian tentera Islam sampai di Mekah
seraya mengisytiharkan :
“Sesiapa yang
memasuki ke rumahnya dan mengunci pintu, dia mendapat keamanan. Sesiapa yang
memasuki masjid, dia mendapat keamanan. Sesiapa yang masuk ke dalam rumah Abu Sufian,
dia juga mendapat keamanan.”
Baginda masuk ke Mekah dalam
keadaan tunduk sehingga dahinya hampir-hampir menyentuh pelana tunggangannya
sebagai tanda bersyukur kepada Allah S.W.T. atas kemenangan yang paling besar.
Baginda begitu merendah diri dengan penuh tawaduk dan baginda memakai serban
hitam sambal mengulangi surah Al-Fath. Kemudian, baginda tawaf di
Baitullah dan menghapuskan berhala
kira-kira 360 buah berhala di sekelilingi dan di dalam Kaabah.
Rasulullah S.A.W. solat dua
rakaat di dalam Kaabah dan melafazkan kalimah tauhid di setiap penjuru. Setelah
selesai, baginda berdiri di muka pintu Kaabah dan berkata kepada Quraisy :
“ Pada hari ini, aku katakana
kepada kamu sebagaimana kata-kata saudaraku, Yusuf sebelum ini; ‘kamu pada hari
ini tidak akan ditempelak atau disalahkan (tentang perbuatan kamu yang
terlanjur itu), semoga Allah mengampunkan dosa kamu, dan Dia jualah Yang Maha
Mengasihani daripada segala yang lain yang mengasihani.’ Pergilah, kamu semua
dibebaskan.”
PENUTUP
Peristiwa ini merupakan pembukaan lembaran baru sejarah
Islam yang bertujuan meninggi dan memuliakan Islam. Di samping itu, ia
mengatasi segala ajaran yang bernama agama atau falsafah, teori, ideologi yang
dinamakan.
Pembukaan
Kota Mekah telah menonjolkan Rasulullah S.A.W. ke atas dan ke hadapan dengan
memimpin ke jalan yang benar dan mulia. Pembebasan bumi suci dan kiblat dari
belenggu jahiliyyah dan syirik merupakan kemenangan besar yang menggembirakan
penduduk bumi dan langit. Peristiwa ini juga menunjukkan bahawa seorang yang
bertaraf ahli Badar, mereka tidak maksum walaupun iman berada di dalam hati dengan
pengakuan Allah dan Rasul.
Seperti
Hatib, dia tidak munafik tetapi kelemahan sebagai manusia telah berlaku pada
dirinya, sehingga berlaku keterlanjuran akibat runtunan perasaan terlalu kasihkan
keluarga mengatasi keselamatan Islam tercinta. Akhlak mulia baginda inilah
perlu diteladani dalam tidak terburu-buru memberi hukuman dan mudah memberi
kemaafan.
Allah
S.W.T. memilih peristiwa bersejarah ini supaya berlaku di bulan Ramadhan Al-Mubarak,
iaitu bulan diturunkan Al-Quran dan bulan bermulanya wahyu pertama agar kita
dapat mempelajari ibrah di sebaliknya.
Rujukan :
Kitab Fiqh dari Sirah Nabawiyah.
Comments