Apakah tidak jelas lagi, ICERD ini wajib dibantah?
BANTAHAN ICERD
Definisi
ICERD adalah Konvensyen
Antarabangsa Mengenai Penghapusan Semua Bentuk Diskriminasi Kaum ( International
Convention On The Elimination Of All Forms Of Racial Discrimination) yang
merangkumi 3 bahagian dan 25 artikel. Konvensyen ini dibuka untuk ditandatangani
dan disahkan mulai 21 Disember 1965 dan mula berkuatkuasa pada 4 Januari 1969,
hingga hari ini Malaysia tidak mengesahkannya. Sebanyak 15 buah negara tidak
mengesahkan Konvensyen tersebut termasuk Malaysia, Brunei dan Israel.
Apakah yang diperuntukkan oleh ICERD?
Antaranya takrifan
"diskriminasi kaum" yang bermaksud "sebarang perbezaan", pengecualian, sekatan, atau
keutamaan berdasarkan bangsa, warna, dan keturunan. Secara ringkasnya, ia
memberi kepada sesuatu kumpulan berdasarkan kaum adalah diskriminasi. Selain
itu, konvensyen ini memperuntukkan juga diskriminasi antara warganegara dan
bukan warganegara dibenarkan. Perkara 153 tidak akan terkecuali kerana ia bukan
bagi suatu tempoh yang terhad. Konvensyen ini tidak menyebut bahawa ia tidak akan
“diteruskan setelah tujuannya (pengesahan) diambil telah dicapai”. Dalam erti
kata lain, perlu menghapuskan Perkara 153.
Konvensyen ini berusaha untuk
menghapuskan diskriminasi kaum dengan segera termasuk meminda, membatal dan
memansuhkan undang-undang yang mengekalkan diskriminasi kaum. Justeru, menjamin
hak kepada semua orang untuk mengambil bahagian dalam politik seperti
bertanding dalam pilihanraya, hak untuk kebebasan bergerak dan tinggal dalam
sempadan negara, hak untuk kebebasan keluar negara dan kembali semula, hak
untuk kebebasan memiliki harta secara bersendirian atau bersama-sama orang
lain, hak untuk mewarisi harta, hak untuk kebebasan berhimpun dan berpersatuan
dan lain-lain. Semuanya sudah pun diperuntukkan dalam Perlembagaan kita. Ini
tidak ada masalah bagi kita.
Tetapi, dimanakah percanggahan
antara Konvensyen dengan Perlembagaan Persekutuan? Jelas sekali, takrifan
"diskriminasi kaum" bercanggah dengan Perkara 8 (4)(f), yang
menghadkan Regimen Askar Melayu. Begitu juga Perkara 89 mengenai Tanah Simpanan
(Rizab) Melayu. Seterusnya, bercanggah pada Perkara 153 mengenai perizaban
kuota berkenaan dengan jawatan dalam perkhidmatan awam, biasiswa, danasiswa dan
keistimewaan pendidikan.
Akibat mengesahkan ICERD:
- Perlembagaan terpaksa
dipinda atau dimansuhkan.
- Peruntukan untuk orang
Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak hendaklah dipinda atau
dimansuhkan.
- PNB (Permodalan Nasional
Berhad) yang mengeluarkan Amanah Saham Bumiputera, Amanah Saham Nasional
dan khusus lain untuk Bumiputera akan ditutup atau semua produknya dibuka
kepada orang bukan Melayu dan bukan anak negeri Sabah dan Sarawak.
- Pelantikan jawatan dalam
perkhidmatan awam, pemberian biasiswa, danasiswa dan keistimewaan
pendidikan atau latihan yang seumpamanya atau kemudahan khas lain yang
diberikan atau diadakan oleh Kerajaan Persekutuan, dan pemberian permit
atau lesen dan sebagainya, tidak boleh mengikut kuota orang Melayu dan
anak negeri Sabah dan Sarawak lagi.
- UiTM (Universiti Teknologi
MARA), Maktab Rendah Sains MARA, Maktab Kemahiran MARA ditutup atau dibuka
kepada semua.
- Tanah rizab Melayu akan
dihapuskan.
- Regimen Askar Melayu akan
dibubarkan.
- Hak Yang di-Pertuan Agong,
Raja-Raja Melayu dan Yang Dipertua-Yang Dipertua Negeri juga akan
dihapuskan.
Maka, jika ICERD disahkan, bukan sahaja hak keistimewaan
orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak akan terhapus, hak Yang
di-Pertuan Agong, Raja-Raja Melayu dan Yang Dipertua-Dipertua Negeri, juga akan
dihapuskan.
Timbul satu persoalan, apakah ICERD ini tidak mengancam
agama?
Jawapannya, ya, Konvensyen ini akan
mengancam dan memberi kesan terhadap agama. Benar, ICERD tidak meletakkan
"agama" dalam definisi diskriminasi kaum menurut Artikel 1(1) ICERD.
Namun Artikel 5(d)(vii) ICERD mengiktiraf kebebasan pemikiran, kesedaran dan agama
sebagai hak yang perlu diberi tanpa diskriminasi berasaskan kaum. Kita perlu
fahami bahawa definisi ini digubal pada sekitar tahun 1960-an. Ia tidak statik
dari segi amalan dan konteks. Di samping itu, banyak keadaan dan konteks, agama
adalah seiring dengan “asal etnik” atau “kaum” sebagaimana Malaysia, Melayu
lazimnya Islam atau kaum India lazimnya Hindu.
Artikel 160 Perlembagaan
Persekutuan jelas mendefinisikan Melayu sebagai beragama Islam. Melayu dan
Islam berpisah tiada. CERD adalah merupakan Jawatankuasa yang ditubuhkan
menurut Artikel 8 ICERD yang mempunyai kuasa memantau dan menegur Negara ahli
tentang isu diskriminasi kaum. Walaupun definisi “agama” tidak dimasukkan
secara tersurat dalam ICERD, CERD telah mengambil kira aspek agama dalam tindakannya.
CERD dalam sesi ke 75 pada tahun 2009 melalui “General Recommendation No.32” menyatakan
seperti berikut:
“7. The principle of enjoyment of human rights on an
equal footing is integral to the Convention’s prohibition of discrimination on
grounds of race, colour, descent, and national or ethnic origin. The
“ground” of discrimination are extended in practice by the notion of
“intersectionality” whereby the Committee addresses situations of double or
multiple discrimination - such as discrimination on grounds of gender or
religion - when discrimination on such a ground appears to exist in
combination with a ground or grounds listed in article 1 of the Convention…”
Fokusnya pada ayat yang telah
dihitamkan. Jelas ICERD boleh merangkumi asas agama sekiranya digabungkan
dengan asas lain seperti perkauman. Doktrin 'intersectionality' atau
dalam bahasa mudahnya merentas bahagian ini diterima secara formal oleh CERD
walaupun agama tiada dalam definisi ICERD. Nazila Ghanea dalam pembentangannya
kepada CERD pada tahun 2012 menyatakan tentang 'intersectionality' seperti
berikut :
"It is submitted that discrimination existing ‘in
combination with’ the grounds listed in Article 1 of the Convention in fact allows
for a greater flexibility than has been exercised to date by the CERD Committee.
In line with existing CERD practice, this would have to primarily be informed
by the ‘self identification’ of the claimant, whether their ethnicity, religion
or relief, race or other grounds”.
Fokus kepada ayat yang telah
dihitamkan. Terang lagi bersuluh, walaupun “agama” tidak didefinisikan secara
tersurat dalam ICERD, ia tetap memberi impak besar kepada kedudukan agama. Malahan,
ICERD akan mencampuri dan menjejaskan institusi kehakiman Syariah kita,
prinsip-prinsip faraid dan pewarisan serta institusi fatwa yang senantiasa
mentafsir kepercayaan yang salah dan sesat dalam agama bagi mempertahan
keluhuran agama dan keharmonian negara. Fahaman Barat mengatakan bahawa
perjuangan agama seperti banteras ajaran sesat, hijab dan menghalang ajaran
lain disebarkan adalah recist.
Kesimpulan
Jika ICERD diratifikasi tanpa reservation
yang teliti, agama Islam akan tergugat. Tiada masalah jika kita boleh
mengesahkan konvensyen itu dengan pengecualian bahawa kita menerima konvensyen
itu setakat yang ia tidak bercanggah dengan agama dan Perlembagaan kita.
Bolehkah Peguam Negara Tommy Thomas dan Waytha Moorthy memberi jaminan ia boleh
dilakukan?
Islam adalah agama yang perlu kita
tegakkan. Kita telah diberi amanah untuk menjaganya. Firman Allah Ta’ala:
وَإِذْ قَالَ
رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ
فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا
وَيَسْفِكُ
الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ
مَا لا تَعْلَمُونَ
(Surah Al-Baqarah : 30)
Rujuk Tafsir Ibnu Kathir (1/179)
Apakah tidak jelas lagi, ICERD ini wajib dibantah?
Percayakah kita kepada mereka yang telah terbukti prejudis dan berat sebelah
kepada agama Islam selama ini.
Rujukan: http://www.harakahdaily.net.my/index.php/berita/15-tanah-air/8659-kesan-pengesahan-icerd
http://www.harakahdaily.net.my/index.php/berita/15-tanah-air/8658-kesan-icerd-pada-agama-iktibar-tiga-negara
Comments