Puasa Itu Indah





عن أبي هريرة رضي الله عنه : أن رسول الله صلى الله صلى الله وسلم قال :!ذا جأ رمضان فتحت أبواب الجنة , وغلقت أبواب النار و وصدفت الشياطين
(Kitab صحيح مسلم jilid 7-8 muka surat 186)
Imam Al Ghazali dalam kitab احياء علوم الدين menjelaskan 6 perkara untuk mencapai kesempurnaan puasa terutama di bulan ramadhan . Antaranya ialah
1) Menahan pandangan daripada segala perkara yang tercela dan makruh serta membimbangkan dan melalaikan daripada mengingati Allah Taala .
Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa meninggalkan pandangan kerana takut kepada Allah, nescaya Allah menganugerahkan kepadanya keimanan yang mendatangkan kemanisan dalam hatinya.”
2) Menjaga lidah daripada perkataan yang sia-sia, berdusta, mengumpat dan berkata keji. Oleh itu , seharusnya dia mendiamkan diri dan menggunakan waktu untuk berzikir kepada Allah serta membaca Alquran.
Rasulullah SAW bersabda: "Dua perkara merosakkan puasa iaitu mengumpat dan berbohong."
3) Menjaga pendengaran daripada mendengar kata-kata yang tidak baik kerana setiap perkara yang haram diucapkan maka haram pula mendengarnya.
4) Mencegah anggota tubuh daripada perbuatan dosa seperti mencegah tangan dan kaki dari berbuat maksiat dan mungkar, mencegah perut dari memakan makanan yang syubhat dan haram.
Allah berfirman dalam al Quran: “Dan hendaklah di antara kamu segolongan ummat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada perkara yang makruf dan mencegah daripada perkara yang munkar dan mereka adalah orang yang beruntung .
5) Tidak berlebih-lebihan dalam berbuka puasa sehingga perut diisi dengan penuh makanan. Orang yang berbuka secara berlebihan tentu tidak dapat memetik manfaat dan hikmah berpuasa. Bagaimanakah dia mampu mengalahkan musuh Allah dan mengendalikan hawa nafsunya, jika ketika berbuka dia memanjakan nafsunya dengan memakan makanan yang banyak.
6) Hatinya sentiasa diliputi perasaan cemas (khauf) dan harap (raja'), kerana tidak diketahui apakah puasanya diterima atau tidak oleh Allah ?. Rasa cemas diperlukan untuk meningkatkan kualiti puasa yang telah dilakukan .

Disediakan oleh :
MUHAMMAD HANAFI BIN RUSLAN
FAKULTI SYARIAH ISLAMIAH TAHUN 1 UNIVERSITI AL AZHAR

Sumber: http://ubs-pmram.blogspot.com

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN MEMPELAJARI DAN MENGHAYATI SIRAH PERJUANGAN RASULILLAH SAW

Kebaikan Dan Keburukan Teknologi Moden

Minda Pimpinan | TAWAKAL VS TAWAKUL