Kes Samun Dan Kecurian Makin Meningkat, Pertingkatkan Keselamatan



KAHERAH 14 April - Presiden PMRAM 2010 Saudara Shahrizan bin Mohd Hazime menggesa kepada seluruh mahasiswa-mahasiswi yang berada di Perlembahan Nil ini agar mengikut pekeliling keselamatan yang dikeluarkan oleh PMRAM.

Katanya PMRAM sentiasa memantau keselamatan terhadap mahasiswa-mahasiswi agar mereka dapat meneruskan pengajian di Mesir dengan aman dan selesa.

Tambahnya lagi, hari ini terdapat 2 kes yang melibatkan keselamatan nyawa dan harta benda mahasiswa-mahasiswi Malaysia. Pertama kes samun yang berlaku di kawasan penempatan mahasiswa-mahasiswi Malaysia Haiyu Asyir.

Katanya lagi, ini merupakan kes samun yang ke 3 berlaku selepas kejadian yang sama juga menimpa seorang mahasiswa Selangor dan seorang lagi daripada Melaka.

Menurutnya, kes ke 2 yang berlaku pada hari ini adalah kecurian motosikal milik salah seorang AJKT Badan Kebajikan Keluarga Islam Melaka Mesir (BKKIMM) Saudara Amir bin Bukhari.

Menurut mangsa, beliau menyedari kehilangan motosikalnya apabila hendak keluar daripada rumah sewa yang terletak di Haiyu Asyir menuju ke Rumah Melaka.

Kejadian tersebut dilaporkan ke Pihak Keselamatan Mesir di Qisim Awwal Madinah Nasr oleh Presiden PMRAM serta mangsa pada jam 5.30 petang. Turut hadir sama Timbalan Presiden PMRAM 2010 Saudara Muhammad Zuhaili bin Saiman.

Menurut Presiden PMRAM, sehingga hari ini hampir 20 kejadian yang melibatkan keselamatan mahasiswa-mahasiswi Malaysia sejak kepulangan mereka sebulan yang lalu.

Oleh itu katanya, pastikan segala kejadian yang melibatkan isu keselamatan yang berlaku perlu dimaklumkan pada Presiden PMRAM serta YDP BKAN dengan segera agar tindakan mencegah perkara tersebut dapat dilakukan dengan segera.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN MEMPELAJARI DAN MENGHAYATI SIRAH PERJUANGAN RASULILLAH SAW

Kebaikan Dan Keburukan Teknologi Moden

Minda Pimpinan | TAWAKAL VS TAWAKUL