Perempuan Yahudi dan Kristian di Parlimen Bahrain

Raja Bahrain, Raja Hamad memperkenalkan seorang perempuan Yahudi dan Kristian daripada empat perempuan yang telah menjadi ahli parlimen, ahli parlimen yang dilantik kerajaan itu bulan Oktober lalu.

Pejabat berita Bahrain, BNA, menyebutkan, Nancy Khadori telah menjadi ahli parlimen setelah rakannya yang juga seorang Yahudi, Huda Nono menerima jawatan baru sebagai duta besar Bahrain untuk negara AS.

"Saya sangat bahagia menerima kepercayaan dari kerajaan. Saya berharap menanggung tanggung jawab ini," kata Khadori, satu daripada 37 orang Yahudi Bahrain yang kebanyakannya berketurunan Iraq.

Sementara itu, Hala Qarrisah daripada komuniti Kristian Bahrain, telah ke parlimen untuk menggantikan rakannya Christian Alice Samaan yang semula menjadi ketua timbalan di parlimen.

Bahrain adalah negara di Timur Tengah dengan penduduk yang berasal dari berbagai latar belakang agama, mulai dari Kristian, Syiah bahkan Yahudi. Ketiga kelompok agama ini, mempunyai perwakilan di parlimen Bahrain. Meski jumlah umat Kristian di Bahrain hanya 1,000 orang dan komuniti Yahudi dituntut hanya 37 orang.

Jumlah yang cukup besar adalah kalangan Syiah yang menguasai majlis rendah Bahrain. Sedangkan Dewan Shuro Bahrain yang mempunyai kuasa mengawal parlimen masih dikuasai Muslim Sunni .
sumber

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN MEMPELAJARI DAN MENGHAYATI SIRAH PERJUANGAN RASULILLAH SAW

Kebaikan Dan Keburukan Teknologi Moden

Minda Pimpinan | TAWAKAL VS TAWAKUL