Relawan Asia 1 harap Mesir lepaskan barang-barang bantuan


GAZA - Speaker Majlis Legislatif(perundangan) Palestin, Ahmad Bahr dalam kenyataannya petang tadi menyatakan kepada anggota relawan asia 1 bahawa Kerajaan Palestin di Gaza sentiasa berpegang teguh dengan haknya ke atas tanahair, malah tetap utuh dengan pendirian politik. Sedemikian itu, meskipun

Gambar(Safa): Sidang media Ahmad Bahr di samping anggota relawan yang baru tiba di Gaza.

Ketika sidang media yang diadakan di bangunan Majlis Legislatif di Gaza, Ahmad Bahr dalam ucapannya mengalu-alukan kedatangan anggota relawah asia yang sanggup menempuhi liku perjalanan yang panjang demi dapat tiba di Semenanjung Gaza. Walaupun perjalanan atas nama kemanusiaan, namun ia merupakan tindakan yang berani seumpama mengungkapkan pendirian politik mewakili Negara-negara mereka.

web rasmi asiatogaza
____________________________________
Info konvoi ke Gaza:

1. Seperti yang kami sebut sebelum ini CARAVAN ASIA TO GAZA atau lebih tepat AsiatoGaza merupakan sebuah projek kemanusiaan yang menggabungkan relawan-relawan dari Negara-negara Asia untuk membantu penduduk Palestin di Gaza.
2. Setelah tiba Syria, seramai lebih 100 anggota relawan terbang ke Lapangan Terbang 'Arish, Mesir, dan hanya 8 relawan yang menuju ke pelabuhan El-'Arish, Mesir dengan menaiki kapal Salam.
3. Kapal Salam adalah pengangkutan laut yang membawa barang-barang bantuan konvoi , kemudian memunggah barang-barang bantuan di pelabuhan El-'Arish sebelum dibawa masuk ke Gaza.

4. Maklumat lain, setiap barang-barang bantuan yang akan dibawa masuk ke Gaza adalah melalui persepakatan(penyelarasan) dengan pertubuhan Bulan Sabit Merah. Setiap kos yang melibatkan pengurusan dan sebagainya sehinggalah dibawa masuk ke Gaza adalah di bawah tanggungan pihak yang membawa bantuan.
5. Barang-barang bantuan akan dibawa masuk ke Gaza melalui sempadan(perlintasan) Al-Aujah(tanah jajahan 1948)-Gaza turut melalui penjuru sempadan Mesir. Tidak keterlaluan jika kami sebut, setiap barang bantuan yang akan dibawa masuk ke Gaza juga atas persetujuan dari rejim zionis.
6. Sempadan(perlintasan) Rafah-Gaza hanya dikhususkan untuk laluan keluar masuk pesakit, sambung belajar, delegasi dan seumpamanya. Tidak dikhususkan untuk keluar masuk bantuan kemanusiaan. Jika dibenarkan, hanyalah bersandarkan kepada ketetapan rasmi Negara Mesir atau arahan tertinggi dari pemerintah Mesir.

____________________________________

"Kami atas nama masyarakat Palestin mengucapkan terima kasih kepada relawan asia dengan bantuan perubatan, makanan dan kemanusiaan yang akan dibawa masuk ke Gaza. Sesungguhnya mereka yang mewakili lebih dari 15 buah Negara di asia telah membuktikan kedatangan mereka ini adalah untuk membebaskan Gaza dari sekatan dan membina semula Gaza,"
kata beliau.

Berikutan itu, ahli parlimen tersebut menyatakan sekatan zionis ke atas Gaza masih berterusan.

Jelas beliau lagi, "...datang relawan asia adalah mahu sama-sama menyokong keteguhan kami serta hak-hak suci yang kami miliki, maka kami katakan kepada mereka, sesungguhnya kami sentiasa berpegang teguh di atas hak-hak dan tanah kami sehinggalah Palestin dibebaskan."

Beliau turut berharap agar kunjungan dari relawan-relawan sentiasa diadakan lagi sehinggalah sekatan ke atas Gaza dapat dipatahkan malah dapat membina semula Gaza yang musnah teruk dalam serangan zionis menjelang tahun 2009.

Kesal sikap tidak perikemanusiaan Mesir

Gambar(Safa): "kami tidak tahu waktu bila Mesir akan benarkan barang-barang bantuan dibawa masuk ke Gaza."

Sambil itu, seorang dari anggota relawan, aktivis dari Jepun, kuki Sakuji menyatakan terima kasih ketika ketibaan konvoi disambut besar-besaran tetapi amat menyedihkan Sakuji merasa kesal sikap Mesir ketika mereka berada di atas kapal dan ketikamana tiba di Gaza.

Kuki Sakuji melahirkan rasa amat kesal dengan sikap Mesir yang tidak berperikemanusiaan kerana membenarkan sebilangan besar anggota konvoi memasuki Gaza tetapi sehingga kini tidak membenarkan kemasukan bantuan kemanusiaan, yang meliputi bantuan perubatan, barang mainan kanak-kanak, susu kanak-kanak dan beberapa lagi bantuan kemanusiaan.

"kami tidak tahu waktu bila Mesir akan benarkan barang-barang bantuan dibawa masuk ke Gaza," kata Kuki.

Anggota relawan itu berharap mana-mana individu yang boleh menghulurkan khidmat bagi melepaskan barang-barang tersebut agar berusaha membawa masuk barang-baran bantuan ke Gaza.
________________________________________________
Baca lagi:

1. Tentera laut zionis hadang laluan kapal bantuan 'CARAVAN ASIA TO GAZA'
2. Kapal bantuan CARAVAN ASIA dalam perjalanan ke 'Arish
3. CARAVAN ASIA masuk Gaza

________________________________________________

Cerita di sebalik perjalanan

Mengulas mengenai perjalanan tiba ke Gaza, Kuki Sakuji berkata, "perjalanan laut kami telah diekori helikopter dan kapal-kapal perang zionis, namun hal ini tidak menimbulkan ketakutan bahkan kami merasa kami adalah yang benar."

kami kelapan-lapan relawan dari Negara asia yang berlainan akan mengutuskan mesej kemanusiaan kepada Negara dan masyarakat kami bagi melawan dasar kesombongan hegemoni yang tidak membenarkan barang-barang bantuan kemanusiaan tiba di Gaza, menurut Kuki.

Hasil dari pengalaman sebegini, seorang lagi dari bekas ahli parlimen India, berkata, "Kedatangan kami dari berlainan masyarakat asia di Gaza adalah untuk mematahkan sekatan dan menyatakan gabungan padu dengan masalah yang menimpa Palestin."

Gambar(Safa): Relawan yang menerima penghormatan dari Ahmad Bahr.

Tambah beliau lagi menyatakan yang terus mendokong erat penduduk Palestin yang terkepung di Gaza, "penduduk Gaza telah memahami dengan berdiri teguh sebalik sekatan adalah ini adalah untuk melawan dasar imperialisme zalim dan pembelotan dari Negara-negara barat serta penaklukan zionis." Sumber 05/01/2011, web berita safa.ps
Sumber : http://map2street.blogspot.com/

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN MEMPELAJARI DAN MENGHAYATI SIRAH PERJUANGAN RASULILLAH SAW

Kebaikan Dan Keburukan Teknologi Moden

Minda Pimpinan | TAWAKAL VS TAWAKUL